Hoe verbeter ik mezelf? Gebruik deze 12 goede gewoontes!

Hoe verbeter ik mezelf? Had jij op aan het begin van 2018 aan jezelf beloofd (als goede voornemen) dat jij jezelf wilt verbeteren? Of ben jij altijd al geïnteresseerd in persoonlijke ontwikkeling en gerelateerde onderwerpen.

In iedergeval, op deze website ben je op de juiste plek. In dit artikel vind je namelijk het antwoord op jouw vraag ‘hoe verbeter ik mezelf?’.

Het is verstandig om jezelf constant te verbeteren als je meer in het leven wilt halen om uiteindelijk meer geluk en succes te behalen.

Met behulp van de 12 gewoontes die in dit artikel worden behandeld kun jij jezelf verbeteren en ontwikkelen als persoon.

When we strive to become better than we are, everything around us becomes better too. – Paulo Coelho

Hoe verbeter ik mezelf?

Hoe verbeter ik mezelf? Een hele effectieve en relatief eenvoudige manier om jezelf te verbeteren is door jezelf goede gewoontes aan te leren.

Het duurt natuurlijk een tijdje totdat je een gewoonte hebt aangeleerd, maar als je dit eenmaal is gelukt heb jij jezelf verbeterd en vergt het daarna geen tot weinig moeite om deze gewoonte te blijven houden.

Je moet natuurlijk niet vergeten om jouw slechte gewoontes aan te pakken. Alleen zo kan jij jezelf als persoon maximaal verbeteren.

Kortom, het antwoord op je vraag ‘hoe verbeter ik mezelf?’: leer jezelf goede gewoontes aan en zorg ervoor dat je de slechte gewoontes verwijdert uit je leven.

12 goede gewoontes die jij ook kunt gebruiken:

13 goede gewoontes

Hieronder lees je 12 goede gewoontes die jij in jouw eigen leven kunt gebruiken. Deze methode vergt veel discipline en consistentie.

Het mooie van deze methode is echter dat je na het aanleren van een goede gewoonte er niet meer naar om hoeft te kijken.

Met als voordeel dat je de tijd hebt om andere goede gewoontes aan jezelf aan te leren en jouw slechte gewoontes te verwijderen.

Maar onthoud: perfect zijn bestaat niet, en hier zou je ook niet naar moeten streven.

Good enough is the new perfection.

1. Houd een agenda bij

Het bijhouden van een agenda is de manier voor het kijken naar al jouw verplichtingen en hoeveel tijd je daarvoor hebt en wanneer je de taak af moet hebben. Als je nog geen agenda bijhoudt, zal het wel even wennen zijn om al jouw taken te noteren.

Maak er een gewoonte van om jouw agenda in te vullen zodra u een deadline, startdatum, kent. Door het bijhouden van een agenda kun je jouw tijd beter inplannen. Ook zorgt een agenda voor overzicht en duidelijkheid wat jou een gevoel van rust geeft.

Kortom, bespaar jezelf stress door het consistent bijhouden van een agenda.

2. Wees altijd goed voorbereid

Vertrouw erop dat je jezelf goed genoeg kent om elke dag een paar minuten te gebruiken om vooruit te plannen. Het maakt niet uit of je dit ‘s ochtends doet, of voor het slapen gaan.

Het gaat erom dat je nooit vergeet na te denken over wat je de komende 24 uur zult bereiken. Schriftelijke notities (een agenda) werken voor veel mensen.

Ook is het verstandig de dagelijkse planning van de vorige dag te evalueren.

3. Krijg voldoende rust

Iedereen is anders. Of je nu 10 uur slaap nodig hebt of goed kan functioneren met 6 uur slaap, streef ernaar om aan een schema te houden zodat je elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip wakker wordt.

We zijn allemaal wezens van gewoonte, en opereren op te weinig of te veel slaap kan alles negatief beïnvloeden.

4. Stel regelmatig vastomlijnde doelen

Schrijf jouw doelen op, denk er constant aan. Gebruik een whiteboard op kantoor of een notitieblok op jouw bureau.

Je kunt jouw doelen delen met anderen, als je dat wilt. Geef elk doel een specifieke deadline, of het nu een week of twee jaar is.

En maak realistische plannen om deze doelen te bereiken. Evalueer en analyseer onderweg, totdat je jouw doel hebt bereikt.

Het belangrijkste is dat je constant met jouw doelen bezig bent. Maak er een gewoonte van om ze op te schrijven en hard op uit te spreken.

Zo vergroot je de kans dat jij ook daadwerkelijk plannen bedenkt en uitvoert om jouw doelen te bereiken!

5. Geef het ‘ik ga het proberen’ mentaliteit op

yoda quote“Do or do not; there is not try, zoals een kleine groene man vele generaties heeft onderwezen. Als je iets wilt doen, geef alles om het te bereiken.

Mensen die consequent “ik ga het proberen” zeggen, merken dat ze stoppen bij het eerste teken van tegenspoed, in plaats van zich volledig te focussen om deze problemen op te lossen.

Met deze mindset geef je namelijk onbewust aan dat je ook tevreden bent bij een mislukking. Door een mentaliteit te hebben pas tevreden bent als het is gelukt, heb je een veel hogere kans op succes.

Als van jezelf weet dat jij veel ”ik ga het proberen” zegt, zorg ervoor dat je een mentaliteit gaat krijgen dat je niet stopt totdat het geluk is.

6. Leer om nee te zeggen

Er zijn grenzen aan waar een persoon goed in is. Als je niet de beste bent voor een taak, weiger of delegeer de taken aan iemand die jij vertrouwt.

Of het nu gaat om het schrijven van een briefing, het leiden van een project of het promoten van een product. Er zijn ook andere limieten: tijd, energie, interesse, geld, eetlust, locatie en expertise.

Ken je grenzen, en sta erop dat familie, vrienden en zakelijke relaties je beperkingen en jouw keuzes respecteren.

Misschien is je omgeving hier niet altijd even blij mee, maar een hoop mensen zullen jou echter nog meer respecteren omdat ze zien dat jij jezelf goed kent.

Je erkent je kwaliteiten, maar ook waar je minder goed in bent.

7. Focus je op één taak gelijk

Erken dat multitasking grotendeels een mythe is. Het is niet erg om zo snel mogelijk van de ene naar de andere taak te gaan, maar probeer je wel te concentreren op één ding tegelijk.

Zelfs als het een kleine taak is, zoals het schrijven van een e-mail, moet je blijven denken aan het onderwerp totdat je op Verzenden hebt gedrukt.

Bijna niemand kan daadwerkelijk effectief multitasken, de vele mensen die dit proberen merken uiteindelijk dat ze juist minder productief zijn.

8. Vergeet niet te lachen

vergeet niet te lachenProductieve en gezonde mensen zijn vaak gelukkige mensen. Weet wanneer het tijd is om jezelf en anderen op te vrolijken en plezier te hebben.

Zoek naar dingen die je gelukkig maken en zorg ervoor dat je ze regelmatig opnieuw bezoekt. Gebruik die agenda om bepaalde dagen of uren te vinden waarin je tijd vrijmaakt om gewoon plezier te hebben – je zult er geen spijt van krijgen.

9. Stap uit je comfortzone

Hoe verbeter ik mezelf? Om jezelf te verbeteren zul je dingen moeten gaan doen waarbij jij je misschien wat ongemakkelijk van wordt. Maar persoonlijke ontwikkeling gaat niet vanzelf.

Ga daarom eens een nieuwe uitdaging aan. Hierdoor kom je namelijk hindernissen en problemen tegen die je niet had verwacht maar wel moet oplossen.

A comfortzone is a beautiful place but nothing growes there.

Je kunt veel lessen leren van deze uitdagingen waardoor je wijzer wordt. Leer jezelf daarom de gewoonte aan om regelmatig uit je comfortzone te stappen en nieuwe uitdagingen aan te gaan!

10. Erken en leer van je fouten

quote thomas edison: i have not faild. I've found 10.000 ways that won't work.Wees niet bang om fouten te maken. Sterker nog, door regelmatig fouten te maken wordt je alleen maar beter. Tenzij je steeds dezelfde fouten maakt.

Wees dus niet te trots en erken je fouten zodat je ervan kan leren. Niemand is perfect, weet je als het goed is wat je absoluut niet moet doen en misschien zelfs wat je wel moet gaan doen om te slagen.

Kortom, door fouten te maken wordt je alleen maar een beter persoon van.

Relevant artikel: omgaan met faalangst

 

11. Vergeet negatieve mensen

Er zijn altijd wel negatieve mensen in je leven. Mensen die veel klagen over hun persoonlijke situatie en zich vaak (onterecht) storen aan andere mensen.

Probeer deze negatieve mensen in je leven te vermijden. Breng bewust niet te veel tijd met ze door, en geef ze al helemaal niet te veel aandacht.

Als jij met succesvolle en gelukkige mensen omgaat, is de kans groter dat jij dit ook gaat worden. De mensen met wie jij omgaat bepalen voor een deel wie jij als persoon bent.

Onderschat dit dus niet.

12. Neem meer verantwoordelijk

Ook deze gewoonte heeft weer een beetje te maken met het uit je comfortzone stappen. Je moet je realiseren dat jij de enige bent die verantwoordelijk is voor jouw huidige persoonlijke situatie.

Als jij iets wilt veranderen in je leven, moet je hier tijd en moeite insteken. Doe je dit niet, dan zal er ook geen positieve verandering plaatsvinden.

Hoe dan ook, jezelf verbeteren is je eigen verantwoordelijkheid.

Bovendien is het verstandig om wat meer verantwoordelijkheid te nemen in het algemeen. Door meer verantwoordelijkheid te nemen kun je meer problemen uit de wereld oplossen.

Gebruik deze goede gewoonte om meer verantwoordelijkheid te nemen op jouw werk maar natuurlijk ook over je eigen leven.

Zo zal je uiteindelijk een gelukkiger en beter mens worden!

Ik hoop dat ik jou met jouw vraag ‘hoe verbeter ik mezelf?’ heb geholpen…

Welke bovenstaande goede gewoontes ga jij vandaag nog toepassen in je eigen leven? Laat het weten in de reacties hieronder!

Veel succes!

7 tips voor meer zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is ​belangrijk in elk aspect van je leven; ​​je geluk, je gezondheid, je relaties en je carrière​. Download daarom mijn gratis e-book én ontvang tips voor een sterk & blijvend zelfvertrouwen.

>