Omgaan met faalangst? Lees in dit artikel hoe je dat doet!

falenOmgaan met faalangst, hoe doe je dat? Je leest het in dit artikel!

Eigenlijk heeft iedereen last van faalangst. Het is namelijk heel normaal dat je bij bepaalde situaties wat spanning voelt, dit is een gewone reactie op een ‘spannende’ gebeurtenis.

Alleen bij sommige mensen zorgt deze faalangst ervoor dat ze niet optimaal kunnen presteren waardoor ze niet meer prettig en gelukkig kunnen leven. Dit komt omdat ze niet kunnen omgaan met deze faalangst.

Heb jij last van faalangst? Dan is het belangrijk dat je hiermee goed kan omgaan, anders zal het jouw leven negatief beïnvloeden.

Daarom lees je in dit artikel wat faalangst inhoudt, wat de oorzaak is van jouw faalangst en hoe je goed kan omgaan met faalangst.

Wat is faalangst?

Faalangst is (op dit moment) een niet erkend psychologisch probleem.

Toch kan het hebben van faalangst je leven sterk beïnvloeden waardoor het één van de oorzaken kan zijn voor depressie, sociale fobie en het hebben van een burnout.

Faalangst is de angst om te falen, om fouten te maken.

Faalangst houdt dus eigenlijk in dat je bang bent om te mislukken.

Iedereen heeft op een zekere hoogte maken wel eens te maken met faalangst. Niemand wil fouten maken, dat zit in onze genen.

Je moet dus niet denken dat je de enige bent die last heeft van faalangst.

Een klein beetje bang zijn om fouten te maken is alleen maar gezond.

Je kunt dan ook stellen dat er 2 soorten faalangst bestaat..

Goede en slechte faalangst

Je hebt al gelezen dat het hebben van faalangst een doodnormale zaak is, want iedereen ervaart het wel eens.

Het is heel normaal dat je bij nieuwe of moeilijke situaties een lichamelijke spanning voelt; het is een normale, gezonde reactie op een (voor jou) spannende gebeurtenis.

Deze spanning is eigenlijk de goede soort van faalangst. Het zorgt ervoor dat je geconcentreerd bent en alert handelt.

Wanneer de spannende gebeurtenis is afgelopen, dan neemt je stress vanzelf weer af.

Maar er is ook zeker een slechte soort van faalangst.

Het hebben van faalangst wordt namelijk een probleem als je prestaties erdoor verslechteren, waardoor je niet prettig en gelukkig je leven kan leiden.

Wat is het verschil tussen positieve en negatieve faalangst?

Voorbeeld:

Klaas: zal ik mijn toets goed maken? Ik hoop het wel. Het zou fijn zijn als ik mijn gemiddelde kan verbeteren. Hmmm, ik zweet nu al en mijn hart gaat ook aardig tekeer. Laten we maar van start gaan, ik ben er klaar voor.

Bob: als ik mijn toets maar niet verpruts! Heb ik wel genoeg geleerd? Ik kan niet weer een onvoldoende halen, anders moet ik dit jaar over doen. Het is maar te hopen dat het een makkelijke toets is.

Zoals je waarschijnlijk wel ziet is dat Klaas een positieve faalangst heeft en Bob juist negatieve faalangst ervaart.

Waarschijnlijk beïnvloed faalangst jouw leven op een negatieve manier..

Daarom lees je in dit artikel wat de oorzaak kan zijn voor jouw faalangst, hoe je het beste met je faalangst om moet gaan en tips om jouw faalangst effectief te bestrijden.

Wat is de oorzaak van jouw angst om te falen?

Het is natuurlijk verstandig om de oorzaak van jouw faalangst te achterhalen. Als je tenminste jouw faalangst wilt bestrijden.

Maar wat veroorzaakt nou (jouw) faalangst?

Het ontstaan van angst om te falen wordt voor een deel veroorzaakt door onverwerkte emoties en sterk emotionele geladen incidenten uit het verleden.

Uiteindelijk is een gebrek aan zelfvertrouwen de oorzaak van (jouw) faalangst.

Je ontwikkelt zelfvertrouwen vooral van ervaringen van het verleden.

Maar door onverwerkte emoties en ervaringen uit het verleden kan het zo zijn dat je juist een gebrek aan zelfvertrouwen hebt.

En een gebrek aan zelfvertrouwen gaat vaak samen met het hebben van faalangst.

Belangrijk:

  • Faalangst wordt veroorzaakt door een gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Falen is voor mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen het bewijs dat ze niet goed genoeg zijn.
  • Afkeuring van andere mensen is ook het bewijs voor mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen dat ze niet goed genoeg zijn.

Mensen hebben verschillende (slechte) manieren om met hun faalangst om te gaan.. Zo zijn ze bijvoorbeeld constant opzoek naar goedkeuring en denken dat een dure auto hun eigenwaarde vergroot.

In dit artikel ga je daarom lezen hoe je wel moet omgaan met jouw faalangst. Met als doel om je faalangst te bestrijden.

Maar eerst ga ik je uitleggen waarom faalangst een vervelende aandoening is.

Waarom is faalangst een vervelende aandoening?

omgaan met faalangst

Het hebben van faalangst is op een zekere hoogte niet erg omdat het ervoor zorgt dat jij gefocust bent bij belangrijke situaties.

Maar sommige mensen hebben zo veel faalangst waardoor ze juist niet meer kunnen focussen waardoor hun prestaties verslechteren.

Faalangst is dus voor sommige mensen echt een probleem, en hieronder ga ik je uitleggen waarom;

Faalangst zorgt ervoor dat je minder goed leert

Dit is al één hele belangrijke nadeel van faalangst. Als je bang bent om te falen of om fouten te maken, neem je van jezelf de mogelijkheid om te kunnen leren.

Falen is namelijk altijd verbonden met leren. Veel ondernemers begrijpen dit maar al te goed.

Van fouten maken kan je leren.

Ja het is een cliché maar dat maakt het niet minder waar. Zonder te vallen is het moeilijk om te leren fietsen of te leren lopen, toch?

falen is verbonden met leren

 

Als je nog steeds bang bent om te falen zal je nooit wijzer worden en optimaal kunnen leren.

Risico’s vermijd je (want je bent bang om fouten te maken) en je zal niet snel iets doen waarin je denkt niet goed in te zijn.

Dit komt allemaal door faalangst.

Je kan door de faalangst niet goed tegen kritiek

Mensen met faalangst kunnen vaak ook niet goed omgaan met het feit dat ze daadwerkelijk een fout hebben gemaakt.

Mensen met faalangst schuiven kritiek af (”dit is niet mijn schuld) of accepteren niet dat het een fout was (”dat vindt jij”).

Het is dus heel duidelijk dat faalangst ervoor zorgt dat je niet goed tegen kritiek kan.

Wat ervoor zorgt dat je niet optimaal van je fouten kan leren en jij jezelf bovendien niet erg populair maakt bij andere mensen.

Wat moet je dus wel doen als je een fout hebt gemaakt?

Leer van je eigen fouten (maar ook van de fouten van andere mensen) en de kritiek die je van andere mensen krijgt.

In plaats van boos te worden op jezelf, het jezelf kwalijk nemen en je de hele tijd rot voelen over het feit dat je een fout hebt gemaakt.

Dit heeft namelijk geen enkel nut.

Als jij jezelf wilt ontwikkelen als persoon is het verstandig om tijdig te horen wat je fout doet.

Zo kun je vervolgens actie ondernemen. Als je door jouw faalangst deze opbouwende kritiek mist, ontneem je jezelf de kans om te leren en te presteren.

Door faalangst kun je niet onder druk presteren

In de vorige alinea’s heb ik beredeneerd dat gezonde faalangst ervoor zorgt dat je beter kunt presteren omdat je scherp en gefocust bent.

Maar sommige mensen hebben zoveel faalangst dat ze juist niet meer kunnen presteren omdat ze als het ware bevriezen.

Dit is een ernstige zaak want dan kunnen mensen hun werk bijvoorbeeld niet meer goed doen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Door de faalangst kan je letterlijk bezwijken onder deze druk.

De angst die je hebt om te falen zorgt er juist voor dat je fouten gaat maken.

Faalangst zorgt ervoor dat je niet meer prettig en gelukkig kan leven

Dit is natuurlijk de belangrijkste reden waarom faalangst een hele vervelende aandoening is.

Faalangst kan je leven zo erg beïnvloeden dat het je leven zo moeilijk maakt dat je niet meer fijn kunt leven. Je kunt als het ware niet zomaar je ding doen.

Nu het duidelijk is dat het hebben van faalangst een kwalijke zaak is, ga je nu lezen hoe je met jouw faalangst om moet gaan.

Met als doel om je faalangst uiteindelijk te verminderen.

Omgaan met faalangst – De handleiding

Op dit moment weet je wat faalangst is, wat de oorzaak is van (jouw) faalangst en waarom faalangst je leven negatief kan beïnvloeden.

Zoals je misschien al een beetje opmerkt komt faalangst vooral uit de gedachten en overtuigingen die jij over bepaalde dingen hebt.

Het is een zaak om deze gedachten en overtuigingen te gaan veranderen, als je goed wilt omgaan met faalangst. Je mindset is dus erg belangrijk bij het bestrijden van jouw faalangst.

Het veranderen van je mindset is een heel proces, waar je de tijd en moeite in moet stoppen om je faalangst effectief te kunnen bestrijden.

Je kunt je mindset al veranderen door anders te denken maar vaak is het ook nodig om je anders te gaan gedragen.

Verandering begint bij jezelf.

Om je faalangst te verminderen moet jij jezelf veranderen.

Je gaat dus nu lezen hoe jij je gedrag, overtuigingen en mindset positief kan veranderen om je faalangst aan te pakken.

Ben jij op zoek naar een stap voor stap professionele begeleiding om jouw faalangst effectief aan te pakken?

Wacht dan niet langer!

Check deze e-cursus blijvend zelfvertrouwen (gegarandeerd resultaat) >>

Stap 1: Leer dat fouten maken niet erg is

fouten maken is niet erg

Natuurlijk is fouten maken niet fijn. Als je kunt kiezen tussen een fout maken of geen maken fout maken zal ieder persoon kiezen om geen fout te maken.

Maar mensen met faalangst denken dat fouten maken slecht is. Mensen met zelfvertrouwen denken juist heel anders over fouten maken:

  • Fouten maken hoort bij de mens. Er zullen fouten worden gemaakt waar mensen zijn.
  • Als jij jezelf wilt ontwikkelen, hoort het erbij dat je fouten maakt. Als je nooit fouten maakt, zul je ook niets leren.
  • Iets goed doen is een kwaliteit. Sommige bedrijven kiezen ervoor minder kwaliteit aan te bieden waardoor ze goedkoper zijn, maar mogen dan ook eerder fouten maken. Deze fouten zitten als het ware in het bedrijfsmodel. Niet alle fouten zien mensen dus daadwerkelijk als een fout.

Je merkt dus wel dat mensen met zelfvertrouwen heel anders denken over fouten maken dan mensen met faalangst.

Het is dus belangrijk om je mindset over fouten maken gaat veranderen.

In plaats van fouten alleen maar als iets slecht te zien moet je juist de volgende overtuiging hebben:

Ik probeer geen fouten te maken. Maar als toch fouten heb gemaakt, probeer ik ze te herstellen. Daarna ga ik er voor zorgen dat ik die fout niet nog een keer maak. En ik ga niet mopperen over een fout want dat heeft geen nut, wel ga ik ervan leren.

Stap 2: Wees lief voor jezelf

Het is is misschien makkelijk om steeds kritisch te zijn op jezelf. Maar wanneer je dit doet bij een ander, zal die iemand je daarover een keer op aanspreken.

Mensen vinden het dus niet fijn als ze steeds kritisch worden beoordeelt. Waarom ben jij dan zo hard voor jezelf?

Dat is nergens voor nodig. Je bent goed zoals je bent.

Jij doet ook gewoon je best. Vergeet niet dat je een mens bent met gevoelens.

De belangrijkste verandering die je moet gaan doorvoeren in je mindset is misschien wel dat je moet beseffen dat je goed bent zoals je bent.

Besef je dit niet, dan heb je een gebrek aan zelfvertrouwen wat ervoor zorgt dat je veel twijfelt en faalangst hebt.

Het is misschien moeilijk om lief te zijn voor jezelf en om jezelf goed genoeg te vinden, we worden er namelijk continue aan herinnert dat sommige mensen het ‘perfecte leven’ hebben.

Dan lijkt het soms dat wij maar een matig leven hebben in vergelijking met hun.

Toch moet je inzien dat mensen die beter presteren dan jij, niet meer waard zijn dan jij. Want wat bepaald nou de waarde van een mens?

Iedereen is toch gelijk? Uiteindelijk moeten we beseffen dat de waarde van een mens niet meer of minder wordt als je veel verdient of intelligent bent.

Kortom, het is belangrijk dat je lief bent voor jezelf.

Stap 3: Bereid je voor op grote projecten

Als je last hebt van faalangst, is het spannend om aan een groot project te beginnen voor school of werk.

Door de faalangst zie je door de bomen het bos niet meer.

Daarom is het belangrijk dat je een goede voorbereiding hebt. Breek grote projecten op in kleinere taken. Door steeds kleine stapjes te nemen is het veel makkelijker om bezig te zijn met zo’n groot project.

Laat je faalangst jou de weg leiden naar de dingen die je aan je project nog moet verbeteren. Maar een goede voorbereiding is het belangrijkst.

Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat er weinig kan misgaan. Een goede voorbereiding geeft bovendien je zelfvertrouwen een boost omdat je voelt dat je alles onder controle hebt.

Verminder je faalangst en vergroot je zelfvertrouwen door jezelf goed voor te bereiden voor bepaalde situaties!

Aanbevolen behandeling voor jouw faalangst?

Je denkt nu misschien anders over het maken van fouten.

Wellicht vindt je fouten maken minder erg dan dat je het voorheen vond voor het lezen van dit artikel. Zo ja, dan kan je al wat beter omgaan met faalangst.

Want uiteindelijk ben jij de enige persoon die moet omgaan met jouw faalangst en ervoor moet zorgen dat deze angst wordt behandeld.

Toch is het ook aan te raden om professionele hulp te zoeken om jouw faalangst effectiever te behandelen.

Door professionele begeleiding is het gemakkelijker om je faalangst met succes te kunnen behandelen.

Zoek jij behandeling voor jouw faalangst?​

Dan adviseer ik jou om de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen te gaan volgen. Zo ontwikkel je meer zelfvertrouwen en pak je jouw faalangst effectief aan.


Druk op de onderstaande knop voor meer informatie over deze e-cursus.


Veel succes!




>