Wat is assertief en hoe word je het?

Wanneer je iemand hoort praten over assertiviteit, dan is het vaak onduidelijk wat assertief zijn nou eigenlijk is. Waarschijnlijk denk je dat het iets te maken heeft met zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid.

Je bent dicht in de buurt; maar assertiviteit heeft met veel meer te maken dan alleen stevig in je schoenen staan. Dus wat is assertief gedrag?

Assertief zijn betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt om voor jezelf op te komen, terwijl je tegelijkertijd rekening houdt met de ander. Dit houdt in dat je jezelf en anderen respecteert en altijd streeft om een win-winsituatie te creëren.

Assertiviteit in de praktijk

In de praktijk gaat assertiviteit over het uiten van je gevoelens, gedachten en je mening – terwijl je ook luistert en rekening houdt met andermans standpunt.

Stel: jouw beste vriendin vraagt aan jou of je vanavond kunt oppassen op haar kinderen (terwijl je dat deze week al twee keer had gedaan), maar je had voor die avond een romantisch diner gepland met je partner.

Wat zou jij in deze situatie tegen je vriendin zeggen:

  1. Ja hoor, als het moet dan moet het.” (terwijl je dit zegt voel je je gelijk schuldig tegenover jouw partner)
  2. Nee, dat ga ik dus mooi niet doen! Bekijk het maar, dit is al de derde keer deze week. Je zoekt maar iemand anders!
  3. Nee sorry, ik kan vanavond helaas niet. Ik heb al een andere afspraak staan die ik niet ga afzeggen.

Iemand met een gebrek aan assertiviteit zou waarschijnlijk het eerste zeggen. De tweede zin is net als de eerste zin niet wenselijk, omdat je nu de ander mogelijk kwetst.

Assertieve mensen durven hun grenzen aan te geven, zonder de ander te kwetsen. De laatste zin is dan ook een goed voorbeeld van assertief gedrag.

Door jouw assertieve gedrag zorg je er voor dat je familie, vrienden en collega’s aandachtig naar je luisteren en oprecht rekening houden met jouw gevoelens – net zoals je dat bij hen ook doet.

Zo voorkom je relatiespanningen en heb je alleen maar fijne relaties met je vrienden, familie, partner en collega’s.

Waarom is assertiviteit belangrijk?

waarom is assertiviteit belangrijk

Een assertieve houding komt in veel situaties goed van pas, bijvoorbeeld thuis, op het werk of in het openbaar. Gebrek aan assertiviteit kan leiden tot frustratie en kan er voor zorgen dat je jouw potentie niet volledig kunt benutten.

Assertieve mannen en vrouwen vormen de wereld. Hun acties en risico’s worden beloond. Als je succesvol wil zijn in het leven, moet je assertief zijn.

Als je niet assertief bent, ben je namelijk niet in staat om het maximale uit jezelf te halen. Vanwege je gebrek aan assertiviteit durf je niet de risico’s te nemen die nodig zijn in het leven om succesvol te zijn in hetgeen je wilt bereiken.

Gelukkig is assertiviteit een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Wil jij assertiever worden? Volg dan de stappen in dit artikel en claim het droomleven waar je recht op hebt.

Vertoon jij wel of geen assertief gedrag?

Veel mensen vinden het moeilijk om voor zichzelf op te komen, zelfs op momenten dat ze weten dat ze zich juist moeten uitspreken. Assertief zijn is gekoppeld aan jouw zelfvertrouwen en het niet durven geven van je mening kan jouw persoonlijke en professionele leven negatief beïnvloeden.

Heb je regelmatig het gevoel dat je:

  • niet krijgt wat je wilt;
  • nee‘ had moeten zeggen;
  • niet voor jezelf op durft te komen;
  • niet wordt gehoord;
  • confrontaties niet durft aan te gaan;
  • niet makkelijk communiceert met anderen?

Dan is het tijd om aan je eigen assertiviteit te gaan werken. Volg deze 5 stappen hieronder om assertiever te worden en steviger in je schoenen te staan.

1. Schrijf je gedachten op

Als je het gevoel hebt dat je voor jezelf op moet komen, schrijf dan op wat je denkt. Denk na hoe je iemand kunt vertellen wat je voelt. Zelfs als het niet om een ​​specifiek gesprek of situatie gaat, schrijf op wat je moet zeggen en hoe je dit het beste kunt formuleren.

Deze oefening is bedoeld om je te helpen wat je moet zeggen. Zo voel jij je zelfverzekerder als deze situatie nog een keer voortkomt en weet je precies wat je wilt zeggen.

2. Kies je woorden zorgvuldig

Begin jezelf te trainen om bepaalde woorden en zinnen te vermijden die jou minder zelfverzekerd laten klinken (en voelen). Denk hierbij aan woorden zoals ‘uhh’, ‘soort van’, ‘zeg maar’ en ‘dus dat’. Het is veel beter om een ​​pauze te nemen, adem te halen en na te denken over wat je wilt zeggen.

The less men think, the more they talk.

Assertieve mensen praten alleen wanneer ze ook daadwerkelijk wat te zeggen hebben. Stilte is namelijk niet erg, het is in ieder geval beter dan het vullen van die stilte met onzin.

Als je dit oefent, word je steeds beter in het vermijden van de woorden die je minder zelfverzekerd doen klinken.

3. Kom voor jezelf op (eerst bij vrienden en familie)

Als je niet assertief bent, dan is het voor jezelf opkomen bij je vrienden en familie de beste manier om assertiever te worden. Het is namelijk gemakkelijker om jezelf te uiten ​​tegen mensen die je kent, omdat ze sneller naar je luisteren en je eerder zullen vergeven.

Wanneer je voor jezelf op durft te komen bij de mensen die je goed kent, wordt het vanzelf makkelijker om je grenzen aan te geven bij mensen die je minder goed kent (zoals je collega’s).

4. Volg jouw eigen regels

volg je eigen regels

Als je het moeilijk vindt om je mening en gevoelens te uiten door te praten, denk dan aan manieren waarop je assertiever kunt zijn door middel van je acties.

Als je een collega hebt die je altijd probeert te betrekken bij andere projecten in plaats van dat je aan je eigen werk kunt besteden, overweeg dan om aan jezelf een ​​regel op te leggen dat je hem/haar alleen gaat helpen als je jouw eigen werk af hebt.

Of als je merkt dat je door alle drukte op het werk geen pauze neemt, sta dan op uit je stoel en maak een wandeling waar je even vrij bent van je werk.

Het gaat erom dat je jezelf meer gaat respecteren; want het is natuurlijk van de zotte dat je geen pauze zou kunnen nemen.

5. Gebruik lichaamstaal

Het hebben van een ingezakte houding duidt op een nederlaag voordat je begint. Gebruik daarom je lichaamstaal en houding om zelfvertrouwen uit te stralen zodat je stem beter gehoord zal worden.

Dus strek je schouders, stop met het kruisen van je armen, houd je hoofd recht en houd je kin omhoog. Kijk mensen in de ogen als je tegen ze spreekt en je zult merken dat mensen je serieuzer gaan nemen en beter naar je luisteren.

6. Onderneem actie

Het allerbelangrijkste bij het proces om assertiever te worden is het uitproberen van nieuwe dingen. Als je de eerste stap nooit zet, zal je altijd moeite hebben om assertief te zijn en kom je nooit verder.

The first step is the hardest – make a commitment to yourself, for yourself.

Ontwikkel een ruggengraat en laat je eigen stem horen! Met deze 6 stappen is het gemakkelijker dan je denkt.

Meer zelfvertrouwen en zelfrespect dankzij deze assertiviteit cursus

Mis je het vertrouwen of geloof in jezelf om voor jezelf op te komen? Maak jij je zorgen over wat anderen van je vinden?

Eén van de beste en simpelste methoden om assertiever te worden is de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen van Frank de Moei.

In deze assertiviteit cursus leert Frank de Moei, een professionele coach, hoe je een sterk & blijvend zelfvertrouwen ontwikkelt – zonder dat je dure coachingsessies hoeft te volgen.

In 12 weken krijg je elke week een les met uitleg en opdrachten. Het hoeft geen jaren te duren om assertiever te worden; deze resultaatgerichte cursus bespaart je namelijk ontzettend veel tijd en energie.

e-cursus blijvend zelfvertrouwen

​Meer ​informatie?​

​Ben je benieuwd wat de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen voor jou kan betekenen? ​Inmiddels hebben al meer dan 15.000 mensen deze training gevolgd.

>