Jouw zelfvertrouwen meten doe je via deze eenvoudige methode!

Wil jij jouw zelfvertrouwen meten? Een hoop mensen zijn zich er niet van bewust dat ze grote zelfvertrouwen problemen hebben, maar ze realiseren zich wel dat ‘er gewoon iets mis is’.

Veel mensen zoeken jarenlang naar zelfvertrouwen zonder zelfs te weten dat ze daar naar op zoek zijn. Heb jij het gevoel dat je wordt tegengehouden door faalangst en dat je jouw potentie niet optimaal benut?

Dan moet je echt actie gaan ondernemen! Dat meerdere mensen hier ook last hebben, betekent niet dat het ook voor jou zo moet zijn.

Dus als je het gevoel hebt dat iets je tegenhoudt in het leven, als je gefrustreerd bent door het gevoel dat je iets mist, lees dan dit artikel met 5 signalen die aangeven dat je weinig zelfvertrouwen hebt. Zo kun je ook tegelijk jouw zelfvertrouwen meten.

Overweeg dan ook gelijk mijn oplossingen, als effectieve methoden om deze belemmeringen te kunnen overwinnen!

Voordat je begint met zelfvertrouwen meten:

Meld je aan voor mijn e-maillijst voor nog meer praktische informatie, tips en tricks met betrekking tot zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling.

Sterker nog, ik heb 7 extra tips voor meer zelfvertrouwen die jij nu kunt gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is door mijn e-book te downloaden.

Nu je dit hebt gedaan, lees je hieronder  5 factoren die van belang zijn bij zelfvertrouwen meten.

1. Je voelt je gedwongen om je telefoon te checken als je alleen bent in sociale situaties

Ik zie dit de hele tijd. Twee mensen zijn in een bar, restaurant of winkelcentrum en je moet naar het toilet. De andere persoon komt snel tot het besef dat ze nu alleen zijn in een openbare omgeving.

Het eerste instinct is naar de telefoon gaan … controleren op niet-bestaande sms-berichten of scrollen door Facebook. Dit is gewoon om de verveling te verlichten totdat de andere persoon terugkeert, toch?

Fout!

Ik garandeer je dat de reden waarom de meeste mensen dit doen is omdat ze het gevoel hebben dat ze door het anderen worden beoordeeld als ze zelf in een sociale situatie zijn.

We zijn doodsbang voor de gedachte dat andere mensen kunnen zien dat we alleen zijn zonder een goed excuus.

Dit heeft, naar mijn ervaring, te maken met een diepe angst voor afkeuring door anderen. Terwijl in werkelijkheid niemand er zelfs maar om geeft dat je alleen bent (ze hebben namelijk hun eigen angsten om mee om te gaan).

Oplossing:

Je moet jezelf bewijzen dat alleen zijn in een sociale situatie geen negatieve gevolgen heeft. Je kunt dit alleen bereiken door alleen naar buiten te gaan.

Begin met iets kleins: Drink bijvoorbeeld een drankje in een druk café alleen. Zonder telefoongesprekken, het lezen van lezen, gewoon zonder afleiding. Neem de tijd, want het kijken naar mensen kan heel leuk zijn!

Zodra je dit hebt gedaan, kun je alleen dineren, winkelen, films kijken en shoppen met jezelf. Als je deze dingen kunt doen ondanks de angst zal je meer zelfvertrouwen geven dan dat 80% van de mensen dat zullen hebben.

Opdracht:

Diegenen die een stapje verder durven te gaan; probeer alleen naar een feest, concert of nachtclub te gaan en begin een gesprek aan te gaan met tenminste 5 vreemden.

Ik voorspel dat ongeveer 1-5% van de totale menselijke bevolking dit kan doen zonder alcohol of een vuurwapen die op hen richt, dus hier is een kans om jezelf onder de elite van mensen met veel zelfvertrouwen te plaatsen.

2. Je bent niet in staat om het huis te verlaten zonder naar de spiegel te kijken

angst om onaantrekkelijk te lijkenDit heeft ook betrekking op de beoordeling van anderen, maar is meer specifiek gericht op onze angst om onaantrekkelijk te lijken.

Ik was in de zomer op vakantie en was bedroefd door het materialisme van de lokale bevolking. Iedereen leek zo gepolijst en perfect als ze maar konden zijn. Ze besteden kennelijk uren aan het mooi maken van hunzelf. Dit moet op een gegeven moment uitputtend zijn!

Jezelf mooi vinden en er goed uitzien voor anderen zijn twee totaal verschillende dingen.

Proberen om de goedkeuring van jouw omgeving te winnen met je uiterlijk is een race die je altijd zult verliezen, omdat iedereen verschillende smaken heeft en uiteindelijk word je oud en lelijk, wat er ook gebeurd.

Zou het niet beter zijn om er niet om te geven wat anderen van je uiterlijk vinden?

Oplossing:

Ontdek in het kort jouw identiteit en stem je ‘look’ daarop af. Focus je op jezelf, in plaats jezelf te kleden voor de goedkeuring van anderen.

Opdracht:

Wil je jouw angst voor openbare vernedering op basis van jouw uiterlijk voor eens en altijd beëindigen? Gebruik dan voor één week lang geen spiegel. Ga minstens één keer per dag naar buiten, draag je lelijkste kleding of niet-passende items. Geen make-up en geen accessoires.
 
Ja, je zult beoordeeld worden, maar er zal niets ergs gebeuren. Na zo’n week lijkt vind je het helemaal niet erg om in je pyjama even boodschappen te doen!

3. Je doet alles om conflicten te vermijden

Angst voor conflicten zorgt ervoor dat veel mensen geen verbeteringen in hun leven kunnen aanbrengen. Probeer jezelf voor te stellen dat je in een positie bent waar je absoluut geen geheimen hebt en niets te verbergen hebt.

Hoe fijn zou dat voelen? In het begin vond ik dit idee een beetje eng. Nu kan ik geen andere optie meer zien, omdat totale waarheid pure vrijheid is.

Proberen om een ​​conflictvrije omgeving te handhaven, is uiteindelijk alleen mogelijk door leugens te vertellen. Het is moeilijk om zelfvertrouwen op te bouwen als een deel van je je voortdurend schuldig voelt over manipuleren en liegen.

Oplossing:

Het lijkt onmogelijk om helemaal eerlijk te zijn. Het geheim is echter om klein te beginnen en te leren hoe je de waarheid veilig kunt vertellen.

Begin dus met een toezegging om jezelf te betrappen wanneer je op het punt staat te liegen om conflicten te vermijden, en in plaats daarvan probeer je waarheid op een niet-confronterende manier te vertellen.

Opdracht:

Jezelf kwetsbaar opstellen tegenover andere mensen, is de sleutel om je angst te overwinnen dat mensen je in de steek laten als je ‘de echte jij’ laat zien.

Deze angst is wat dit ‘conflicten vermijden’ eigenlijk inhoudt: willen dat mensen je leuk vinden. Als je echt jouw angst voor conflicten los wilt laten, moet je eerst je angst loslaten dat mensen negatief reageren op de echte jij, met al je gebreken en kwetsbaarheid.

Stel jezelf eens kwetsbaar op aan een persoon die vertrouwd voelt, hetzelfde doe je met een ander persoon.

4. Niet kunnen omgaan met stress

niet kunnen omgaan met stressHoe je met stress omgaat, is van groot belang voor je zelfvertrouwen.

Degenen die uitdagingen aangaan door te blijven strijden en te vechten, ontwikkelen snel meer vertrouwen op. Degenen die afleidingen zoeken om conflicten, stress, pijn en angsten vermijden hebben vaak een gebrek aan zelfvertrouwen.

De meest voorkomende afleidingen die mensen gebruiken om angst te vermijden, zijn nicotine, alcohol en drugs.

Er is een groot verschil tussen stoom afblazen en jezelf verbergen voor je angst.

Wanneer je naar een plezier verhogend hulpmiddel zoekt om de pijn van een situatie te vermijden, bevestig je tegen jezelf dat je het niet aankan. Dat kan niet goed zijn voor je zelfvertrouwen, toch?

Oplossing:

De simpele waarheid is dat je het wel aankunt. Maar zoals de eerder besproken angst voor sociale situaties, is de enige manier om te geloven dat je met stressvolle situaties kunt omgaan, door het daadwerkelijk omgaan met stressvolle situaties! Door het simpelweg te doen en te ervaren! Zelfs als het niet in jouw voordeel werkt, kun je nog steeds zeggen: ‘Ik heb het overleefd’.

En dat is de sleutel tot zelfvertrouwen.

Dus de volgende keer dat je je bezorgd voelt over een bepaalde situatie, beloof dan jezelf dat je geen drugs/alcohol zult gebruiken om er doorheen te komen; je zult het onder zijn eigen voorwaarden onder ogen moeten zien totdat het klaar is.

Je zult merken hoe gemakkelijk en pijnvrij het eigenlijk is!

Opdracht:

Zorg ervoor dat je jouw problemen recht voor je neus hebt, zonder iets nodig te hebben.

Het gebruik van andere mensen voor ondersteuning is prima, hoe meer hoe beter, maar je zou het ook zonder hen kunnen doen als dat noodzakelijk zou zijn.

5. Je probeert regelmatig andermans gedachten te lezen

andermans gedachten lezen

Dit is de laatste factor in dit dat van belang is voor zelfvertrouwen meten. Maar is er iemand die dit niet doet? Ik betwijfel het.

‘Mind-reading’ is wanneer je probeert te raden of aan te nemen wat een persoon denkt. Dit komt meestal van negatieve bedoelingen, omdat je afkeuring/conflicten probeert te vermijden, of je bent hatelijk tegenover hen en moet het rechtvaardigen.

Al deze redenen zijn op angst gebaseerd. Een echt zelfverzekerde persoon zal het vragen wanneer ze willen weten wat iemand denkt, zullen ze het vragen. Als ze het niet vragen, dan komt dat omdat het ze niets kan schelen.

Simpel toch?

Het lezen van andermans gedachten veroorzaakt enorme problemen. Je kunt een hele nacht wakker liggen, je zorgen maken over waarom je iemand op het werk zo raar tegen je deed, zonder je te realiseren dat ze simpelweg werden afgeleid door een familiecrisis.

Oplossing:

Stop met het lezen van andermans gedachten! Het is echt zo simpel. Om uit deze gewoonte te komen, kun je een proces volgen.

Probeer het volgende een week lang: elke keer als je jezelf betrapt op het lezen van gedachten, probeer dan een alternatieve/tegenovergestelde verklaring voor te stellen. Als je bijvoorbeeld denkt dat iemand je veroordeelt omdat je verlegen bent, probeer je dan voor te stellen dat ze je eigenlijk bewonderen.

Opdracht:

Vraag mensen wat ze denken telkens wanneer je merkt dat je hun gedachten leest.

Wees heel eerlijk met je aannames en vertel ze zelfs dat je een gewoonte probeert te doorbreken (ze zullen zich volledig identificeren met het probleem omdat ze het zelf ook doen, gegarandeerd).

Je zou iets kunnen zeggen als: “Hé, John, ik merkte dat je vandaag een beetje naar beneden kijkt, ik begin me nerveus te voelen en ik denk dat je boos op me bent over iets”.

Ja, dit kan af en toe conflicten veroorzaken, maar het zal in ieder geval eindigen in de waarheid in plaats van miscommunicatie, bitterheid en gemiste kansen.

Conclusie van dit artikel ‘zelfvertrouwen meten’

veel succes met zelfvertrouwen metenJe zelfvertrouwen meten is dus heel eenvoudig. Ik heb al deze uitdagingen zelf gedaan. Ik zou ze niet aanbevelen, tenzij ik zeker wist dat ze werken. Ze hebben voor mij en vele andere mensen gewerkt, van wie sommigen mij deze ideeën hebben gegeven.

Als je echt wilt dat jouw schuldgevoel en een negatief zelfbeeld voor altijd weggaat, dan is werken aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het onder ogen zien van je angsten de weg die je moet inslaan.

Je zou er 10 jaar naar kunnen zoeken, of je kunt proberen deze waarschuwingssignalen te gebruiken en veel sneller vooruitgang boeken. De keuze is aan jou.

Probeer jezelf af te vragen: Wat wil ik over tien jaar over mezelf denken? Hoeveel langer zal ik wachten om een ​​einde te maken aan mijn vertrouwensproblemen?

Iets om te overwegen na het meten van jouw zelfvertrouwen…

Misschien ben je op dit moment opzoek naar een coach/cursus of boek om je verder te begeleiden met het proces om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Als dit voor jou het geval is…

Dan raad ik de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen van harte aan. Deze e-cursus stelt je namelijk in staat om een Sterk, Gezond en Blijvend Zelfvertrouwen op te bouwen.

Heb je nog vragen/tips/opmerkingen met betrekking tot zelfvertrouwen meten? Stel ze gerust in de reacties hieronder. Ohja, vergeet dit artikel niet te delen op social media! Dat zou ik erg waarderen…

Veel succes!

>