Zelfzeker worden in 9 stappen

Er zijn tegenwoordig miljoen bronnen en adviezen van ‘experts‘ over hoe je zelfzeker kunt worden.

De droom om alle angst en zelfopgelegde grenzen te kunnen overwinnen door simpelweg wat advies te lezen, is voor mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen erg verleidelijk.

Waarschijnlijk ben jij al je hele leven onderworpen aan alle perfecte beelden en idealen die jij onmogelijk kunt waarmaken.

Zeker nu het ‘perfecte leven‘ van mensen continu op Instagram worden getoond, krijg je snel het gevoel dat je er niet meer toe doet.

Ik ga niet doen alsof ik alles weet, maar ik ben ervan overtuigd dat ik jou wat te bieden heb. Ik heb namelijk de volledige reis die jij nog moet maken al voltooid.

Van een verlegen persoon die iedereen tevreden wou stellen, helemaal tot waar ik nu ben.

Dus wat betekent het zelfzeker worden voor jou? Wanneer je een gezonde dosis aan zelfvertrouwen:

  • ga je jouw grenzen verleggen en uit je comfortzone stappen, je laat je niet leiden door angst.
  • kan je jouw stress en angst onderdrukken om je tijdens stressvolle situaties toch op je gemak te zijn.
  • voel jij je comfortabel genoeg om in alle situaties eerlijk te zijn. In plaats van je mening te verbergen laat je kalm maar duidelijk zien waarvoor je staat.
  • plaats jij jezelf boven anderen. Je bent ‘egoïstisch’ in het proces van persoonlijke ontwikkeling, omdat je beseft dat de mensen in je omgeving uiteindelijk zullen profiteren van het feit dat je een beter persoon bent.
  • heb je geen last meer van jaloezie. Het continu vergelijken van jezelf met anderen en het idee hebben dat je iemand anders had willen zijn is verleden tijd.

Zelfzeker worden in 9 stappen

zelfzeker worden met behulp van een sterk en blijvend zelfvertrouwen

Dus hoe ga je ervoor zorgen dat je niet meer die persoon bent die alles doet om confrontaties te vermijden? Het is in ieder geval niet gemakkelijk, ik kan het weten.

Om mensen zoals jou toch een handje te helpen licht ik de stappen toe in dit artikel die ik heb ondernomen om (met succes) zelfzeker te worden.

Kijk, het geheim van zelfvertrouwen is eigenlijk geen geheim.

Het gaat erom dat dat je voortdurend actie onderneemt op een manier die je comfortzone verder uit duwt totdat je leert hoe je een ‘enge’ situatie kunt laten voelen alsof het in je comfortzone ligt.

Hieronder staan 9 manieren om zelfzeker te worden met een sterk en blijvend zelfvertrouwen.

1. Identificeer jouw ultieme lifestyle

Iets wat voor veel onzekerheid zorgt, is het niet weten waar je naartoe wilt/gaat in het leven.

Nu is het mooie dat je niet alles in je leven perfect moet uitstippelen, je hoeft alleen maar te weten welke richting je naar toe wilt.

Probeer daarom de komende 30 minuten één alinea te schrijven waarin je beschrijft hoe jouw leven eruit zou zien als je een toverstaf had en hiermee al jouw wensen en dromen kan realiseren.

Het beantwoorden van de onderstaande 3 vragen zal je helpen om te weten wat je echt wilt in het leven:

  1. Wat wil je hebben in het leven? (denk niet alleen aan materialistische zaken)
  2. Hoe zouden andere mensen jou omschrijven?
  3. Wat denk jij van jezelf? Is dit een positief of negatief zelfbeeld?

Als je de bovenstaande vragen hebt beantwoord, zorg er dan voor dat je de uitkomsten regelmatig hardop opleest om jezelf te herinneren waarom je elke dag uit bed komt.

Door dit te doen weet je precies waarom je op de aarde bent gekomen, dit zal je meer zelfvertrouwen geven. Om jouw ultieme levensstijl daadwerkelijk te bereiken, zijn er nog meer stappen nog die je moet nemen (lees snel verder).

2. Schrijf je doelen op en streef ernaar om ze te bereiken

schrijf je doelen op

Onderzoekers vroegen naar alle studenten in klassen van de universiteit Oxford of ze hun doelen wel eens opschreven. Ik kan me de exacte details niet meer herinneren, maar ongeveer 3% van de studenten deed dit.

Toen de onderzoekers de studenten 20 jaar later bezochten, had deze kleine groep die hun doelen hadden genoteerd een gezamenlijk inkomen dat groter was dan het inkomen die de andere studenten (de groep van 97%) bij elkaar verdienden.

Kortom, het loont dus om je doelen op te schrijven. De algemene tip die ik je wil meegeven, is dat in plaats van het schrijven van op resultaat gerichte doelen (bijvoorbeeld: ”ik krijg dit jaar een promotie”), je meer actiegerichte doelen gaat bedenken waar je enige controle op hebt (bijvoorbeeld: ”ik zal een managementcursus gaan volgen om voor een promotie in aanmerking te komen”).

Door ervoor te zorgen dat de doelen onder jouw controle is, is het vertrouwen dat je hebt om deze doelen te bereiken niet afhankelijk van geluk.

Verwijder deze geluksfactor door ervoor te zorgen dat niets of niemand van invloed kan zijn op het bereiken van jouw doel, behalve jijzelf natuurlijk 🙂

3. Het lezen van boeken over persoonlijke ontwikkeling

5 must-read-zelfhulpboeken

Iedereen heeft wel eens inspiratieloze momenten waarin je geen of weinig zelfvertrouwen hebt.

Eén van de beste manieren om zelfzeker te worden is door het lezen van motiverende boeken over persoonlijke ontwikkeling.

Hoewel er heel veel zelfhulpboeken zijn geschreven in de loop der jaren, zijn de beste boeken over persoonlijke ontwikkeling vaak geschreven door mensen die daadwerkelijk iets hebben bereikt.

Het is heel simpel, een miljardair zoals Richard Branson is waarschijnlijke een betere en betrouwbare bron van informatie als het gaat over geld verdienen dan zo’n goeroe waar je nog nooit van gehoord hebt.

4. Leer hoe je je gemoedstoestand managet

Meestal is de reden dat je je angstig of nerveus voelt over een bepaalde situatie, zoals het geven van een presentatie, omdat je in de verkeerde stemming bent.

Stel je het volgende voor: je bent al 3 uur achterelkaar zonder onderbreking aan het studeren, als je opeens naar een feest wordt meegenomen. Je voelt je niet op je gemak, terwijl je regelmatig naar feestjes gaat en dit dus geen ongewone situatie voor je is.

Dus wat is het probleem?

Je brein is ingesteld in de ‘studeerstand’, dit is een stand waarin je afgezonderd, rustig en soms zelfs een beetje asociaal bent. Vervolgens word je opeens in een situatie gegooid waarin je extravert, spraakzaam en sociaal moet zijn. Je kunt je wel voorstellen dat dit een ongemakkelijke situatie is voor je hersenen om te verwerken.

Dus wat is de oplossing hiervoor?

Wanneer je je realiseert dat jij je ongerust voelt over een aanstaande situatie en je vermoedt dat dit komt doordat je in de verkeerde stemming bent, probeer dan wat tussenstappen te vinden.

Dus in plaats van het rechtstreeks naar het feest gaan, kun je eerst een praatje maken met je vrienden bij je thuis met wat drankjes. Op deze manier ben je tegen de tijd dat je op het feest bent, al helemaal in de party mood.

5. Begrijp de balans tussen leren, mentorschap en actie ondernemen

Eén van de meest voorkomende belemmeringen van zelfverzekerdheid is teveel nadenken en te weinig doen.

Ervaring op doen is hetgeen wat zelfvertrouwen opbouwt, niet het leren.

De algemene regel houdt in dat voor elk uur dat je besteedt aan het lezen of bekijken van video’s (passief leren), je het meest gebaat zult zijn door dit aan te vullen met 2 uur mentorschap /coaching en 7 uur aan actie ondernemen (oefenen).

Het is de 10/20/70 regel.

De reden dat ik deze regel toelicht, is omdat het proces van zelfzeker worden veel verder gaat dan alleen het lezen van inspirerende boeken of quotes.

Het is het belangrijkst om actie te ondernemen, zodat je daadwerkelijk positieve resultaten en veranderingen gaat zien.

Het volgen van een praktijk gerichte cursus om zelfvertrouwen op te bouwen, is al helemaal ideaal.

6. Benader vreemden

Dit is wat de meeste mensen erg spannend vinden. Toch is dit een hele krachtige manier om zelfverzekerder te worden. Het heeft te maken met het verlaten van je comfortzone.

Als je met vreemden een praatje kunt maken, besef je dat het benaderen van vreemden helemaal niet spannend hoeft te zijn. Je kunt beter met afwijzingen omgaan.

Je krijgt een dikkere huid en staat in de toekomst steviger in je schoenen.

7. Probeer regelmatig nieuwe dingen

Steeds maar weer hetzelfde doen kan jouw creativiteit de das omdoen en je leven saai maken. Het is belangrijk om nieuwe avonturen te zoeken en regelmatig nieuwe dingen uit te proberen.

Dit kan jouw zelfvertrouwen namelijk op de volgende 2 manieren stimuleren:

  1. Door verschillende vaardigheden te leren en ervaringen op te doen bouw je langzamerhand steeds meer zelfvertrouwen op. Na verloop van tijd lijken steeds minder situaties totaal onbekend omdat je eerder iets soortgelijks had gedaan. Dit zorgt ervoor dat je zelfverzekerder wordt.
  2. Uiteindelijk zul je de dingen vinden die je het meest genot en voldoening geven. Hierdoor zit je lekkerder in je vel en voel jij je zekerder over jezelf.

Zelfvertrouwen wordt vaak omschreven als ‘bewuste competentie’. Dit betekent in feite dat als je iets doet waar je bekwaam in bent, en je dit realiseert, dat jij je zelfverzekerd voelt.

8. Omring jezelf met succesvolle mensen

wees in de harmonie met de mensheid

Succesvolle mensen zeggen altijd: “hoe kunnen we dit doen?”, terwijl onsuccesvolle mensen over het algemeen zeggen: ”waarom zouden we dit doen?”.

Succesvolle mensen hebben dus een andere mindset dan onsuccesvolle mensen.

Met welke mensen breng jij het meeste tijd door? Wanneer je met zelfverzekerde mensen omgaat, neem je deze zelfzekerheid onbewust over.

Mensen die je laten zien dat alles mogelijk is en dat ze geloven dat jij tot alles toe in staat bent, helpen je om ook in jezelf te gaan geloven.

9. Maak je niet druk over de meningen van anderen

De grootste les die ik je kan meegeven over het proces zelfzeker worden is dat de enige persoon waarmee jij jezelf moet vergelijken is … jezelf.

Er valt namelijk niets te winnen bij het vergelijken van jezelf met anderen of het proberen te leven volgens de verwachtingen van anderen.

Zelfvertrouwen komt van het stellen van je eigen verwachtingen over jezelf en dan je best te doen om ze waar te maken. Ik zeg niet dat je dat je niet moet concurreren met anderen, want dat is ook een grote motivator, maar je resultaten en vooruitgang moeten alleen worden vergelijken met je vroegere ik.

Nou, dit was dan de laatste stap. Er zijn nog miljoenen andere dingen te doen om zelfzeker te worden.

Ik ben er van overtuigd dat als je met dit stappenplan begint en daadwerkelijk actie onderneemt in plaats van dit gewoon te lezen en niets te doen, je grote veranderingen zult zien over hoe jij je voelt over jezelf.

Zelfzeker worden dankzij de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen

Bezoek eens de pagina van de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen. In deze cursus wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je een sterk en blijvend zelfvertrouwen opbouwt.

Talloze cursisten hebben de cursus gevolgd en hebben hun zelfverzekerdheid teruggevonden. Ze gaan uit van hun eigen kracht, hebben geen last meer van twijfels, en hebben meer zelfrespect.

Klinkt dit als muziek in de oren? Bezoek dan eens de website van de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen voor meer informatie.

Afsluitende woorden …

Vond je dit artikel leuk, interessant en vooral waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je een reactie achterlaat en/of dit artikel deelt met anderen 🙂

Ik wens je in ieder geval veel succes om zelfzeker te worden!

>